بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

جوک از جمله محصولات خاص و متفاوت برند نیسان است که بنیانگذار یک کلاس خودرویی جدید موسوم به کراس‌اوور‌های ساب‌کامپکت تلقی می‌شود. نسل اول نیسان جوک از سال 2010 میلادی وارد بازار‌های بین‌المللی شد و علی رغم ظاهر نامتعارفی که داشت، مورد استقبال بسیاری از مشتریان در کشور‌های مختلف قرار گرفت؛ تاکنون حدود یک میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.

نسل اول نیسان جوک طی دو سه سال اخیر به صورت رسمی وارد بازار کشورمان نیز شد و مورد استقبال نسبی مشتریان و خریداران ایرانی قرار گرفت. پیش از آن هم شاهد حضور نسخه‌های مختلف نیسان جوک در مناطق آزاد تجاری کشورمان بودیم.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

پس از گذشت حدود 10 سال از تولد این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی، نسل دوم نیسان جوک در سال 2020 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و به دلیل بهره‌مندی از ظاهر بسیار جذابتر و همچنین برخورداری از اِلمان‌های جوان‌پسند در سبک طراحی خارجی، این خودروی جمع و جور برآمده از سرزمین آفتاب دوباره در کانون توجهات کارشناسان و مشتریان قرار گرفت. لطفا در ادامه با بخش خودرو خبرگزاری فرارو همراه باشید تا با هم نگاهی به شاخصه‌های ظاهری و فنی نیسان جوک 2020 بیندازیم.

طراحی و مهندسی نیسان جوک 2020

نیسان جوک 2020 از جمله نخستین تولیدات شرکت فرانسوی ژاپنی «رنو-نیسان-میتسوبیشی» به شمار می‌رود که از پلتفرم CMF-B این کمپانی استفاده می‌کند. پلتفرم جدید به کمک تیم فرمول یک کمپانی رنو توسعه یافته و موجب ارتقای خصوصیات دینامیکی نیسان جوک 2020 شده است. پلتفرم CMF-B طوری توسعه داده شده که قادر به میزبانی از پیشرانه‌های الکتریکی، جدیدترین فناوری‌های رانندگی خودران و سامانه‌های دستیار راننده باشد. نسخه جدید رنو کلیو یکی دیگر از محصولاتی است که از پلتفرم CMF-B بهره می‌برد.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

نیسان جوک 2020 دارای ابعادی به طول 4210، عرض 1800 و فاصله محوری 2530 میلی‌متر است. گرچه این خودرو نسبت به قبل بزرگتر شده، اما برخی شاخصه‌های ظاهری نظیر چراغ‌های حبابی شکل جلو و قوس گلگیر‌های اغراق‌آمیز را از گذشته به یادگار نگه داشته و حدود 23 کیلوگرم سبکتر شده است.

طبق رسم معمول بین خودرو‌های حاضر در این کلاس، نیسان جوک نیز از یک پیشرانه بنزینی یک لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد؛ توان خروجی پیشرانه مذکور معادل 115 اسب بخار است و گشتاور حاصل از آن به 200 نیوتن متر می‌رسد. این خودرو به منظور انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا نمونه 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد؛ خودرو‌های حاضر در کلاس کراس اوور‌های ساب‌کامپکت به‌ندرت از سامانه چهارچرخ محرک استفاده می‌کنند، چرا که صاحبان آن‌ها معمولا اتومبیل خود را وارد چالش‌های رانندگی آفرود نخواهند کرد. نیسان جوک نیز از این قاعده مستثنی نیست و فعلا به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار شده است.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

فضای کابین نیسان جوک 2020 دارای کیفیت مونتاژ بالایی بوده و بخش عمده متعلقات کابین از متریال نسبتا با کیفیت ساخته شده‌اند. البته برخی قطعات کم کیفیت‌تر، همچون نیمه بالایی تودری‌ها از جنس پلاستیک خشک نیز در کابین نیسان جوک 2020 حضور دارند؛ همچنین در اثر لمس دکمه‌ها و کنترلر‌های داشبورد، حس ارزان‌قیمت بودن این ادوات در ذهن تداعی می‌شود که نشان می‌دهد فضای داخلی نیسان جوک به اندازه بعضی رقبا لوکس و مجلل نیست.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

صندلی‌های ردیف جلو از فضاسازی مناسبی برخوردار هستند و محدودیت خاصی را برای افراد بلندقد رقم نمی‌زنند؛ با این حال، در ردیف دوم تنها برای افراد با قد متوسط فضایی جادار تدارک دیده شده و محدودیت‌هایی از ناحیه سر و پا‌ها برای افراد بلندتر از 185 سانتی‌متر وجود خواهد داشت. محفظه بار نیسان جوک دارای گنجایشی به حجم 422 لیتر است که در قیاس با رقبا اندکی فراخ‌تر به نظر می‌رسد. در صورت خوابانیدن صندلی‌های ردیف دوم، ظرفیت محفظه بار تا 1305 لیتر افزایش خواهد یافت.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

همچنین برخی تجهیزات و امکانات رفاهی- ایمنی نظیر: چراغ‌های LED، کروز کنترل، رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی، دوربین 360 درجه، رادار نقاط کور، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن، نمایشگر 8.0 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی و رهیاب ماهواره‌ای، به صورت استاندارد در نیسان‌جوک 2020 حضور خواهند داشت.

تجربه رانندگی با نیسان جوک 2020

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

پیشرانه سه سیلندر یک لیتری نیسان جوک در دور‌های پایین بسیار ساکت و کم‌صدا عمل می‌کند؛ در دور‌های بالاتر نیز صدای غرش ناخوشایندی از آن به گوش نمی‌رسد. در دور موتور‌های میانه هم که حداکثر گشتاور پیشرانه در اختیار راننده قرار می‌گیرد، عملکرد موتور بسیار سرزنده و شاداب احساس می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت نیسان جوک 2020 معادل 11.4 ثانیه بوده که نسبت به برخی رقبا نظیر اشکودا کامیک، حدود 2 ثانیه کندتر است.

بخشی از عملکرد ضعیف نیسان جوک 2020 در شتاب‌گیری، به ضعف در هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس (دستی) برمی‌گردد، چرا که پس از سبک‌تر کردن دنده‌ها، پیشرانه برای مدتی دور موتور را همچنان بالا نگه می‌دارد و به این ترتیب مدت زمان شتاب‌گیری افزایش می‌یابد. عمل تعویض دنده توسط گیربکس نیز کمی مبهم و غیر دقیق انجام می‌شود که باعث ضعف در شتاب‌گیری خودرو شده است. غربیلک فرمان از سفتی کافی بهره می‌برد، اما از دقت مناسبی برخوردار نیست و حس خاصی را به دستان راننده انتقال نمی‌دهد.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

از سوی دیگر، کیفیت سواری نیسان جوک 2020 نیز جای چندانی برای تعریف باقی نگذاشته است و بسیاری از ناهمواری‌های سطح جاده را در قالب لرزش‌ها و تکان‌های ناخوشایند، به کابین و سرنشینان انتقال می‌دهد؛ اما در عوض چسبندگی و کنترل بدنه نیسان جوک 2020 مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین بر اساس تست‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان ما، مصرف سوخت نیسان جوک 2020 در عمل چیزی معادل 6.85 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده است.

جمع‌بندی

با وجود برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، متاسفانه شاهد عملکردی نسبتا ناامیدکننده از سوی نیسان جوک 2020 هستیم که دلیل اصلی آن به کیفیت سواری ضعیف این کراس اوور شهری باز می‌گردد. عملکرد نه‌چندان مهیج پیشرانه و گیربکس دستی و نیز قیمت بالای خودرو هم سبب شده است تا جذابیت نیسان جوک 2020 در معرض تهدید قرار بگیرد.

بررسی تخصصی نیسان جوک 2020

البته نیسان جوک از برخی نقاط قوت نیز برخوردار است؛ از جمله می‌توان به فضای داخلی و محفظه بار نسبتا جادار در قیاس با رقبا، تجهیزات رفاهی- ایمنی مناسب، پیشرانه ساکت، کیفیت مونتاژ مطلوب کابین و عملکرد مناسب سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو اشاره کرد. بهای نسخه پایه نیسان جوک 2020 معادل 21 هزار دلار آمریکا خواهد بود.

منبعfararu

عناوین تازه

سامسونگ از گلکسی A71 5G و گلکسی A21 پرده برداشت

چندی پیش در سایت اعلام کردیم که سامسونگ قصد دارد به زودی از مدل 5G اسمارتفون گلکسی A71 پرده برداری کند و...

چگونه به گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگر کروم در اندروید دسترسی پیدا کنیم؟

اندروید بزرگترین اکوسیستم تلفن‌های هوشمند است که در بیش از دو میلیارد دستگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل نسخه‌های...

کنترلر پلی استیشن 5 با اسم DualSense رونمایی شد

سونی چندی پیش کمی از پلی استیشن 5 صحبت کرد و حالا امروز نوبت به دسته این کنسول شده که به همگان...

ویوو Y50 مجهز به باتری بزرگ 5000 میلی آمپری پرده‌برداری شد

ویوو Y50 با انتشار پستی در فیسبوک توسط ویوو کامبوج، رسما رونمایی شد و به زودی نیز روانه بازارهای فروش خواهد گشت....

مدل جهانی V19 ویوو با دوربین سلفی دوگانه معرفی شد

ما دیدیم که اسمارتفون ویوو وی 19 / Vivo V19 یک ماه پیش در اندونزی ظاهر شد، اما این فقط یک ویوو...

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید