خانه خودرو اخبار خودروها خودروسازان بخش خصوصی ایران عملا به اغما رفته‌اند
خانه خودرو اخبار خودروها خودروسازان بخش خصوصی ایران عملا به اغما رفته‌اند

پر بحث‌ترین

صفحه اختصاصی حل مشکلات بازی Rage 2

بازی Rage 2 امروز عرضه شد و کاربران می‌توانند با دانلود یا خرید این بازی به اجرای این گیم هیجان انگیز بپردازند....

بررسی تخصصی گلکسی نوت۹ سامسونگ

کمپانی سامسونگ در ۱۸ مرداد ماه مطابق انتظار از اسمارتفون پرچمدار گلکسی نوت ۹ پرده برداشت. گوشی که از نظر طراحی تفاوت آنچنانی با...

مدیرعامل جی‌ال‌ایکس: گوشی ایرانی شاهین برتر از آیفون ۱۰ است!

حمید سعیدی (مدیرعامل شرکت تولید موبایل ایرانی جی‌ال‌ایکس) درباره رویکرد جی‌ال‌ایکس با ورود گوشی‌های هوشمند گفت: با توجه به فروش بالای تلفن‌های میان‌رده و...

تشخیص پنالتی شدن سایت در گوگل + ابزار آنلاین بررسی پنالتی در سال ۲۰۱۸

اگر کار وبمستری کرده باشید، مطمئنا با واژه‌ای کابوس باری به نام پنالتی در حوزه وب نیز آشنایی دارید. البته همه ما از کودکی...

Apple iPhone Xs Max

اطلاعات فنی و قیمت گوشی هوشمند اپل آیفون ۱۰ اس مکس – Apple iPhone Xs Max ویژگی‌ها / نام گوشی اپل آیفون ۱۰ اس مکس – Apple...

فناوری

اخبار کوتاه تکنولوژی (چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸)

قابلیت شناسایی سایت‌های کم سرعت به کروم افزوده می‌گردد گوگل...

اخبار کوتاه تکنولوژی (سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸)

آیا بعد از ادغام، برندهای پژو و فیات حذف می‌شوند؟

اخبار کوتاه تکنولوژی (دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸)

خطرات احتمالی در پی ادغام پژو و فیات به‌رغم اینکه...

اخبار کوتاه تکنولوژی (یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸)

ایموجی به بخش بازتوئیت توئیتر افزوده می‌گردد توئیتر در هفته...

رونمایی ناسا از نخستین هواپیمای تمام الکتریکی خود

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از نسخه اولیه نخستین هواپیمای تمام الکتریکی خود موسوم به "ایکس- ۵۷ مکس‌ول" (X-۵۷ Maxwell) رونمایی کرد.

خودرو

فراری روما؛ اصیل فراری یا یک کپی ناشیانه از مازراتی؟

علیرغم اینکه طراحی فراری در سال‌های اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، اکثر مردم موافق هستند که سوپر کار جدید فراری...

بخش خصوصی خودروسازی عملا تعطیل شده است

جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد شرکت‌های بخش خصوصی با افتی بزرگ در تیراژ مواجه و ۷۰ درصد آنها (از...

چرایی افزایش قیمت در بازار بی‌رونق خودرو

از ابتدای آبان ماه تاکنون خودروهای تولید داخل بین یک تا صد میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. از پراید گرفته تا خودروهای...

وضعیت پژو و فیات بعد از ادغام در بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان چگونه خواهد شد؟

بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو، فولکس واگن با تولید ۱۰٫۹۰ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸، جایگاه اول را به...

قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور در ۱۲ آبان ۱۳۹۸

خودرو‌های سایپا امروز تا حدود دو میلیون تومان افزایش قیمت را به نام خود ثبت کردند. این روند افزایش قیمت باعث شده...

خودروسازان بخش خصوصی ایران عملا به اغما رفته‌اند

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از وقفه‌ای دو ماهه، آمار مربوط به تولید خودرو در کشور را منتشر کرد، آماری که نشان می‌دهد خودروسازان بخش خصوصی عملا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

بنابر آماری که وزارت صمت در اختیار انجمن خودروسازان ایران گذاشته، تیراژ خودروسازان خصوصی کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال حتی به ۱۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. طبق این آمار، خصوصی‌ها که تقریبا تمام تولید آنها را مدل‌های چینی تشکیل می‌دهند، در مقایسه با چهار ماه سال گذشته بیش از ۸۱ درصد افت تولید داشته‌اند. پیش از آنکه به سراغ جزئیات تولید خودروسازان خصوصی برویم، بهتر است ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که چرا خصوصی‌سازان به این حال و روز افتاده‌اند. بدون تردید، جواب کلی به این پرسش، «تحریم» است که سبب شد شرکای بخش خصوصی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها، یا قید فعالیت در ایران را بزنند یا حضور خود را کمرنگ کنند. اردیبهشت سال گذشته که آمریکا با اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد، خروج شرکای اروپایی و کره‌ای و ژاپنی خودروسازی ایران قابل پیش‌بینی بود، اما گمان می‌رفت چینی‌ها بمانند و با استفاده از خلأ رقبا، حتی فعالیت خود را گسترش بدهند.

این امیدواری از آن جهت بود که خودروسازان چینی در دور قبلی تحریم‌ها، صنعت خودروی ایران را تنها نگذاشتند و حتی شرکت‌های جدیدی راهی کشور شدند و بخش خصوصی صنعت خودرو عملا به تصاحب چشم بادامی‌ها درآمد. در جریان تحریم‌های اولیه خودروسازی، شرکت‌هایی مانند پژو، رنو، کیا، ولوو و اسکانیا از ایران خارج شدند یا فعالیت خود را به حداقل رساندند، در نتیجه فضا برای گسترش حضور چینی‌ها در صنعت و بازار خودروی کشور فراهم شد. چینی‌هایی مانند شرکت چری که از اواسط دهه ۸۰ به ایران آمده بودند، با استفاده از خلأ اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها در خودروسازی کشور، فعالیت خود را گسترش دادند تا از تحریم بهترین استفاده را برده باشند. در ادامه، چند شرکت چینی دیگر نیز ترغیب شدند تا وارد ایران شده و بخشی از ظرفیت خودروسازی و بازار خودروی کشور را به دست بگیرند.

شرایط به شکلی پیش رفت که بخش خصوصی صنعت خودروی ایران به بهشت چینی‌ها تبدیل شد و عملا به دست آنها افتاد. پس از توافق هسته‌ای و برجام نیز شرکت‌های چینی دیگری روانه ایران شدند تا جمع آنها جمع شده و سهم‌شان در صنعت و بازار خودروی کشور رشد کند. طبق آمارهای قبل از نقض برجام، سهم محصولات چینی از کل تولید خودروسازی کشور به مرز ۲۰ درصد نزدیک شده بود و قطعا اگر تحریم دوباره برقرار نمی‌شد، این سهم بالا و بالاتر نیز می‌رفت.

با توجه به این عقبه، گمان عمومی این بود که خودروسازان چینی در جریان تحریم‌های جدید نیز در ایران بمانند و فعالیت خود را هم گسترش بدهند، اما عکس این پیش بینی رخ داد. وقتی ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، ابتدا خودروسازی ایران را هدف قرار داد و در اواسط تابستان سال گذشته، تحریم‌هایی سخت علیه این صنعت بزرگ و استراتژیک در نظر گرفت. ابتدا اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها طبق انتظار و از ترس آمریکایی‌ها، به قول و قرار خود با خودروسازان ایرانی پشت پا زده و از کشور خارج شدند. سه ماه پس از تحریم صنعت خودرو، تحریم‌های سخت دیگری گریبان اقتصاد کشور را گرفت و سبب شد مبادلات بانکی ایران با دنیا مختل شده و نقل و انتقال پول بسیار سخت و حتی ناممکن شود. در نتیجه، خودروسازان چینی نیز از گزند تحریم در امان نماندند و با وجود جنگ تجاری میان کشورشان با آمریکا، به صنعت خودروی ایران پشت کردند. آمارهایی که وزارت صمت از سال گذشته منتشر کرده نشان می‌دهد خودروسازان چینی فتیله تولید را در ایران پایین کشیده و حتی برخی از آنها عملا کشور را ترک کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، موج‌سواری چینی‌ها روی تحریم، از دو ناحیه سرچشمه می‌گیرد؛ نخست، سخت‌تر شدن جرایم مادی و معنوی تحریم در مقایسه با سال‌های ۹۱ و ۹۲ (تحریم‌های اولیه خودروسازی) و دوم، بسته شدن منافذ نقل و انتقال پول و ارسال قطعات. به گفته آنها، دولت ترامپ بسیار سختگیرانه‌تر از دولت قبلی آمریکا نسبت به تحریم ایران اقدام کرده و هر شخص و شرکتی که تحریم را رعایت نکند، به سختی مجازات خواهد شد. در نتیجه، خودروسازان چینی نیز که حالا دیگر شرکت‌های نوپای گذشته نیستند و در بازارهای جهانی برو بیایی دارند، از ترس جریمه و مجازات آمریکا، یا ایران را ترک کرده یا فعالیت خود را به حداقل رسانده‌اند.

از آن سو اما آمریکایی‌ها با درک حساسیت بالای خودروسازی در ایران، پازل تحریم‌ها را طوری چیدند که امکان نقل و انتقال پول و تامین قطعات از خارج برای صنعت خودروی کشور به صفر نزدیک شود. این موضوع سبب شد چینی‌هایی هم که با وجود سختی تحریم قصد ماندن در ایران و حفظ فعالیت خود را داشتند، با چالش‌هایی بزرگ مواجه شوند و به اصطلاح کم بیاورند. این کم آوردن البته تنها به خودروسازان حاضر در بخش خصوصی مربوط نمی‌شود، چه آنکه محصولات چینی ایران خودرو و سایپا نیز تحت تاثیر تحریم‌ها با افت تولید مواجه شده‌اند. حتی برخی شرکای چینی این دو خودروساز بزرگ نیز ارتباط خود را با آنها قطع کرده‌اند تا از شر مجازات آمریکایی‌ها در امان باشند. هرچه هست، خودروسازی خصوصی ایران و بخش چینی ایران خودرو و سایپا، در حال حاضر اوضاع خوبی ندارند و هیچ بعید نیست خروج چشم بادامی‌ها از کشور ادامه‌دار باشد. اگر آخرین آمار منتشره از تولید را ملاک قرار دهیم، تا به امروز شرکت‌هایی مانند برلیانس، MG،‌ لیفان، گریت وال و BYD از ایران خارج شده‌اند، اما چری، جک، جیلی و زوته فعلا ارتباط‌شان را قطع نکرده‌اند.

افت شدید خصوصی‌ها

به سراغ جزئیات آمار خودروسازان بخش خصوصی طی چهار ماه ابتدایی امسال برویم و ببینیم شرکت‌های مختلف چه آماری را از خود به جا گذاشته‌اند. بنابر آمار منتشره، خصوصی‌ها در مجموع تا پایان تیر امسال تنها ۹ هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصول سواری را در کشور به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ۳/ ۸۱ درصدی (معادل ۳۸ هزار و ۸۱۵ دستگاهی) را نشان می‌دهد. با توجه به تیراژ اعلامی و با در نظر گرفتن آمار کل تولید خودروهای سواری در چهار ماه نخست امسال (۲۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه) سهم خصوصی‌سازان از کل تیراژ به کمتر از ۴درصد رسیده که نشان از کاهش آن در مقایسه با ماه‌های گذشته دارد.

در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی چهار ماه امسال به کرمان موتور تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان تیر ‌‌ماه امسال پنج هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با چهار ماه سال گذشته، ۷/ ۶۸ درصد افت تیراژ را تجربه کند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور طی چهار ماه امسال، مدل‌های اکسنت و النترای هیوندایی دیده نمی‌شود و این شرکت در چهار ماه امسال تنها ۱۳ دستگاه هیوندایی آی ۲۰ را مونتاژ کرده است. طبق آمار منتشره اما لیفان دیگر جایی در سبد تولیدات کرمان موتور طی چهار ماه ابتدایی امسال نداشته است. کرمان موتور اما توانسته در چهار ماه ابتدایی امسال بیش از ۵هزار دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۵ شده است. طبق آمار منتشره، کرمان موتور در تیر امسال دو هزار و ۱۹۸ دستگاه محصول سواری را تولید کرده است. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی چهار ماه امسال ۸۰۴ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۶/ ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.

از گروه بهمن بگذریم و به «مدیران خودرو» برویم، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این شرکت دو هزار و ۲۳۹ دستگاه انواع محصولات سواری را در چهار ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان می‌دهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳/ ۹۰ درصد افت تیراژ داشته است. این شرکت همچنین در تیر ماه امسال تنها ۵۷۷ دستگاه تولید داشته است. در بین محصولات مدیران خودرو، بیشترین تیراژ نصیب آریزو۵ شده و کمترین تیراژ را نیز MVM مدل ۳۱۵ طرح قدیم به خود اختصاص داده است.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت‌و‌خیزی در تولید طی چهار ماه امسال داشته‌اند. در این بین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بود، گویا نیمه تعطیل شده است. این شرکت تنها ۱۳۵ دستگاه تیراژ در چهار ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۷/ ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد. از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در چهار ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت ۵/ ۸۸ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در تیر امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد ایران را ترک کرده است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در چهار ماه امسال تیراژی ۱۶۵ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۸/ ۷۴ افت تولید را به خود می‌بیند. این شرکت یک محصول از جیلی چین را مونتاژ می‌کند و در تیر ماه تنها ۶۷ دستگاه تیراژ داشته است.

از بم که بگذریم، دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در چهار ماه امسال تیراژی ۳۵۸ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در تیر امسال ۸۰ دستگاه کوپا را مونتاژ کرده است. در نهایت اما دیارخودرو نیز که محصولی به نام سابرینا متعلق به گریت وال چین را مونتاژ می‌کرد، طی چهار ماه امسال ۱۶۷ دستگاه تیراژ داشته است.

مطلب قبلیSamsung Galaxy M30s
مطلب بعدیSamsung Galaxy A90 5G

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید

نوزده − 15 =

بررسی

بررسی دلایل ارزان بودن گوشی‌های هوشمند چینی

در بازار امروز اگر بخواهید یک گوشی هوشمند مناسب بخرید باید بین ۴ تا ۸ میلیون هزینه کنید و اگر قصد خرید...

بررسی تخصصی پورشه کاین ۲۰۱۹

شرکت آلمانی پورشه در سال ۲۰۰۲ میلادی، مدل کاین را به عنوان یک شاسی بلند / SUV سایز متوسط و لوکس معرفی...

نگاه عمیق نیوتک به اندروید ۱۰

نسخه جدید سیستم عامل محبوب اندروید، درست در زمانی که انتظارش را داشتیم انتشار یافت؛ اندروید ۱۰ در تاریخ ۳ سپتامبر /...
video

بررسی ویدیویی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ

سامسونگ به تازگی از سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ پرده‌برداری کرده که این سری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری...
video

بررسی ویدیویی گوشی وان پلاس ۷

۲۴ اردیبشهت ماه بود که کمپانی وان پلاس از سری گوشی‌های وان پلاس ۷ در دو مدل وان پلاس ۷ و وان...

نگاه عمیق نیوتک به پژو ۳۰۱ ایرانی

روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ بود که شرکت ایران خودرو با توجه به وعده‌های پیشین خود، از خط تولید پژو ۳۰۱...

مقایسه

فراری روما؛ اصیل فراری یا یک کپی ناشیانه از مازراتی؟

علیرغم اینکه طراحی فراری در سال‌های اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، اکثر مردم موافق هستند که سوپر کار جدید فراری...

مقایسه تلویزیون‌های LED ،LCD ،OLED و QLED؛ کدام را بخریم؟

خرید یک تلویزیون با کیفیت تا چند سال پیش کار بسیار آسانی بود، تا چندی پیش شاید تنها تفاوت موجود در بازار...

مقایسه فنی جامع میت ۳۰ پرو با میت ۲۰ پرو

پنجشنبه هفته پیش هواوی از گوشی‌های جدید سری میت ۳۰ رونمایی کرد. سال پیش هم این شرکت چینی سلف این گوشی‌ها را...
video

مقایسه ویدیویی دوربین میت ۳۰ پرو با نوت ۱۰ پلاس و آیفون ۱۱ پرو مکس

شب گذشته کمپانی هواوی از محصولات جدیدی از اسمارتفون گرفته تا اسمارت‌واچ پرده برداشت. گوشی میت ۳۰ پرو یکی از آنها بود...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو با آیفون ۱۰ اس

در شب ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۸ بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو مکس با آیفون ۱۰ اس مکس

دو شب پیش بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز می‌شد و شما...

بررسی

بررسی دلایل ارزان بودن گوشی‌های هوشمند چینی

در بازار امروز اگر بخواهید یک گوشی هوشمند مناسب بخرید باید بین ۴ تا ۸ میلیون هزینه کنید و اگر قصد خرید...

بررسی تخصصی پورشه کاین ۲۰۱۹

شرکت آلمانی پورشه در سال ۲۰۰۲ میلادی، مدل کاین را به عنوان یک شاسی بلند / SUV سایز متوسط و لوکس معرفی...

نگاه عمیق نیوتک به اندروید ۱۰

نسخه جدید سیستم عامل محبوب اندروید، درست در زمانی که انتظارش را داشتیم انتشار یافت؛ اندروید ۱۰ در تاریخ ۳ سپتامبر /...
video

بررسی ویدیویی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ

سامسونگ به تازگی از سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ پرده‌برداری کرده که این سری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری...
video

بررسی ویدیویی گوشی وان پلاس ۷

۲۴ اردیبشهت ماه بود که کمپانی وان پلاس از سری گوشی‌های وان پلاس ۷ در دو مدل وان پلاس ۷ و وان...

نگاه عمیق نیوتک به پژو ۳۰۱ ایرانی

روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ بود که شرکت ایران خودرو با توجه به وعده‌های پیشین خود، از خط تولید پژو ۳۰۱...

برترین کامپیوترهای گیمینگ سال ۲۰۱۹ به انتخاب کارشناسان فعال حوزه فناوری

به تازگی کارشناسان فعال در حوزه فناوری فهرستی از بهترین رایانه‌های مخصوص بازی و گیمینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی را معرفی و...

مقایسه

فراری روما؛ اصیل فراری یا یک کپی ناشیانه از مازراتی؟

علیرغم اینکه طراحی فراری در سال‌های اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، اکثر مردم موافق هستند که سوپر کار جدید فراری...

مقایسه تلویزیون‌های LED ،LCD ،OLED و QLED؛ کدام را بخریم؟

خرید یک تلویزیون با کیفیت تا چند سال پیش کار بسیار آسانی بود، تا چندی پیش شاید تنها تفاوت موجود در بازار...

مقایسه فنی جامع میت ۳۰ پرو با میت ۲۰ پرو

پنجشنبه هفته پیش هواوی از گوشی‌های جدید سری میت ۳۰ رونمایی کرد. سال پیش هم این شرکت چینی سلف این گوشی‌ها را...
video

مقایسه ویدیویی دوربین میت ۳۰ پرو با نوت ۱۰ پلاس و آیفون ۱۱ پرو مکس

شب گذشته کمپانی هواوی از محصولات جدیدی از اسمارتفون گرفته تا اسمارت‌واچ پرده برداشت. گوشی میت ۳۰ پرو یکی از آنها بود...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو با آیفون ۱۰ اس

در شب ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۸ بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو مکس با آیفون ۱۰ اس مکس

دو شب پیش بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز می‌شد و شما...
video

نوت ۱۰ پلاس در مقابل اس ۱۰ پلاس؛ کدام یک سریع‌تر هستند؟

سامسونگ به تازگی سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ را رونمایی کرده و چند ماه پیش هم که سری گلکسی اس ۱۰ را معرفی کرده...