۱۰ خودروی صفرکیلومتر که با بودجه ۵۰ میلیونی قابل خرید هستند

0

تا همین چند سال پیش اگر ۵۰ میلیون تومان پول نقد در دست داشتید، قادر به خریداری گزینه‌های صفرکیلومتری مثل هیوندای سانتافه، هیوندای آزرا، کیا سورنتو و… بودید. اما در شرایط این‌روزها که بازار خودرو پس از تلاطم‌های چند سال اخیر، به گران‌ترین حالت خود در تمام ایام رسیده، بودجه ۵۰ میلیون تومانی بعضا برای خرید برخی محصولات داخلی نیز کافی نخواهد بود. هرچند بحث در مورد عوامل این افزایش سرسام‌آور قیمت بسیار مفصل است و در حیطه نوشتار پیش‌رو نمی‌گنجد، اما در ادامه قصد داریم به معرفی ده خودروی صفرکیلومتر بپردازیم که با این بودجه می‌توان خرید .

دنا پلاس، مدرن‌ترین محصول داخلی

دنا را می‌توان مدرن‌ترین و لوکس‌ترین محصول تقریبا ملی ایران دانست که چندی پیش نسخه پلاس آن با برخی تغییرات در بخش‌هایی مثل نمای جانبی، امکانات و… به بازار عرضه شد. البته هرچند این روزها نسخه توربوی این خودرو نیز با حدود ۱۰ درصد اختلاف قیمت نسبت به دنا پلاس ساده به بازار عرضه می‌شود. اگر ۵۰ میلیون تومان بودجه داشته باشید، دنا پلاس ساده با جیب شما سازگارتر خواهد بود. این خودرو که در نمونه غیر توربو با پیشرانه EF7 مشترک با سمند، سورن و دنا ساده به بازار عرضه می‌شود، در باطن خود یک سمند است که با ارتقای ظاهر، امکانات و برخی مشخصه‌های فنی دچار این افزایش قیمت شده است. هرچند ایران‌خودرو در آخرین مرحله فروش، برچسب قیمتی این خودرو را کمتر از ۴۹ میلیون تومان اعلام کرده بود، اگر قصد داشته باشید یک دستگاه دنا پلاس در بازار آزاد بخرید باید از ۵۳ تا ۵۶ میلیون تومان کنار بگذارید. گفتنی است نسخه توربوی این خودرو نیز در بازار آزاد حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

تندر پلاس، کمی خوش‌قیافه‌تر

تندر۹۰ یا همان رنو لوگان، نخستین‌بار سال ۱۳۸۶ به بازار کشورمان عرضه شد. این خودرو با وجود سادگی ظاهری و هجمه‌های زیادی که علیه طراحی و امکاناتش وجود داشت، به‌دلیل استهلاک بسیار پایین و دردسرهای نگهداری بسیار کمش، به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار کشور تبدیل شد. تا این که ایران خودرو از سال گذشته عرضه نمونه پلاس این محصول محبوب را به بازار آغاز کرد. تندر۹۰ پلاس که در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای در بازار حضور دارد، در واقع فیس‌لیفت ساده‌ای از لوگان اولیه بوده که در راستای مدرن‌تر شدن ظاهرش صورت گرفته است. این خودرو از نظر امکانات و مشخصات فنی تفاوت چندانی با تندر۹۰ ساده ندارد و تنها مورد قابل ذکر، استفاده از گیربکس جدید JHQ در نمونه دنده‌ای این خودروست که البته در چند ماه اخیر تندر۹۰ ساده نیز با همین گیربکس به بازار عرضه شده. تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای این روزها با قیمتی کمتر از ۴۷ میلیون تومان در بازار آزاد قابل خریداری است و نمونه اتوماتیک آن تقریبا ده میلیون تومان گران‌تر معامله می‌شود.

جک جی۵، عامه‌پسند و خوش قیمت

یکی دیگر از برندهای چینی خوش اقبال موجود در بازار کشور جَک یا همان جی‌ای‌سی است که برای نخستین‌بار با جی۳ و توجوی به بازار خودروهای سبک ایران وارد شد و بعد از آن محصولات دیگری مثل جی۵ (J5)، اس۵ و اس۳ رده‌های متفاوتی از محصولاتش را به کشور عرضه کرد. اما میان محصولات عرضه شده از این برند به داخل کشور که از سوی کرمان خودرو صورت گرفته، جی۵ را می‌توان یک خودروی عامه‌پسند و خوش قیمت دانست. زیرا جی۵ به لطف بهره‌گیری از ظاهر بسیار جذاب، امکانات و قابلیت‌های دیگرش، اقبال و محبوبیت بسیار خوبی در بازار کشورمان داشت. البته در حال حاضر کرمان خودرو شرایط فروش جدیدی برای جی۷ مدل ۹۷ اعلام نکرده است، اما هنوز هم نمونه‌های صفرکیلومتر دنده‌ای مدل ۹۶ این خودرو در زمره ۵۰ میلیون تومانی‌های قابل خرید در بازار قرار دارند. جی۵ دنده‌ای پیشرانه ۱/۵ لیتری دارد، ولی نمونه اتوماتیکش با موتور ۱/۸ لیتری به بازار عرضه می‌شود.

سایپا آریو، چینی‌تبار و کم‌استهلاک

آریو یا همان زوتی زد۳۰۰ محصولی کاملا چینی است که سه سالی می‌شود در بازار کشورمان حضور دارد. این خودرو که در رده سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد، این روزها با دو نمونه اتوماتیک و دنده‌ای در بازار کشور حضور دارد که نسخه دنده‌ای آن به بودجه ۵۰ میلیون تومانی مورد بحث ما می‌خورد. در واقع بنا به اطلاعیه‌ای که سایپا در شانزدهم فروردین‌ ۹۷ روی وبگاه خود قرار داد، آریو دنده‌ای با قیمت ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت نام می‌شود و ۳۰ روز کاری پس از واریز مبلغ، به خریدار تحویل خواهد شد. بنا به اظهارات بسیاری از مالکان و با توجه به حضور این خودرو در ناوگان تاکسیرانی کشور، آریو خودروی نسبتا کم آزار و کم استهلاکی (خصوصا در نمونه دنده‌ای) است که موارد خرابی آن نسبت به تولیدات ملی وضع بهتری دارد. اما اگر قصد خرید این محصول را دارید، باید به این موضوع توجه داشته باشید قطعات یدکی آریو خصوصا در شهر‌های کوچک براحتی در دسترس نیست و همچنین با توجه به پیچیدگی‌های فنی آن در قیاس با خودروهای رایج در بازار، بسیاری از مکانیک‌ها و حتی نمایندگی‌ها از انجام تعمیرات آن واهمه دارند.

پژو ۲۰۷ آی، فیس‌لیفت زیبای ۲۰۶

پس از موفقیت ۲۰۶ در بازار کشور، ایران خودرو اواخر دهه ۸۰ از محصولی جدید با عنوان ۲۰۷ آی (۲۰۷i) رونمایی و این خودرو از ۱۳۸۹ به خیابان‌های کشور راه پیدا کرد. اما موضوع اینجا بود که خودروی عرضه شده در ایران ارتباطی با ۲۰۷ عرضه شده از سوی پژوی فرانسه ندارد. ۲۰۷ ایرانی تنها یک فیس‌لیفت محدود روی ۲۰۶ است که توسط استودیوهای طراحی جانبی پژو انجام شده و در بازار جهانی با عنوان ۲۰۶ پلاس فروخته می‌شد. ۲۰۷آی در دوره نخست عرضه‌اش، تنها تا سال ۱۳۹۱ در بازار کشورمان حضور داشت و پس از توقف تولیدش، سال ۹۶ مجدد در خیابان‌های ایران حضور پیدا کرد. البته ۲۰۷ جدید، از نظر ظاهر و برخی امکانات با اندکی تفاوت‌ نسبت به قبل رو به رو شده که در نتیجه ظاهر مدرن‌تری به همراه امکانات مناسب‌تر برای این خودرو فراهم می‌کند. قیمت این خودرو در بازار آزاد به حدود ۴۶ میلیون تومان میل می‌کند و نمونه اتوماتیک آن نیز با حدود ده میلیون تومان اختلاف قیمت، در بازار حضور دارد. ۲۰۷آی از پیشرانه تی‌یو۵ مشترک با ۲۰۶ تیپ۵ بهره می‌برد و متاسفانه کیفیت ساختی پایین‌تر از نمونه‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ دارد.

ام‌وی‌ام ۳۱۵، رقیب ۲۰۶

شش سالی می‌شود این هاچ‌بک چینی در بازارکشورمان حضور دارد و باید گفت در این سال‌ها ۳۱۵ تجربه خوبی برای مدیران خودرو بود. این محصول از همان ابتدا با هدف رقابت با پژو ۲۰۶ وارد بازار کشورمان شد اما پس از عرضه نسخه فیس‌لیفتش در سال ۱۳۹۵، این چینی خوش اقبال قیمتی بیش از رقیب ایرانیزه – فرانسوی‌اش پیدا کرد. در حال حاضر ۳۱۵ با چند تیپ متفاوت در بازار حضور دارد که نمونه اسپرت اکسلنتش را می‌توان با بودجه‌ای در حدود ۵۰ میلیون تومان در بازار صفرکیلومتر خرید. طبق بخشنامه جدید مدیران خودرو، این هاچ بک چینی با قیمت نهایی ۵۱/۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد که در این بین شرایط اقساطی با بازه‌های دلخواه نیز برای خریداران فراهم است. ۳۱۵ هاچ بک از پیشرانه چهار سیلندر ۱/۵ لیتری بهره می‌برد و جدا از مصرف سوخت بهینه، قابلیت‌های حرکتی خوبی هم دارد.

رنو ساندرو، اسپرت کم‌خرج

پس از موفقیت تندر۹۰ در بازار ایران، پارس خودرو برادر دوقلوی لوگان یعنی ساندرو را به بازار عرضه کرد. این هاچ بک کوچک که فضای داخلی بسیار بهتری نسبت به ۲۰۶ محبوب دارد، از جمله معدود هاچ‌بک‌هایی است که برای خانواده‌های کم جمعیت هم مناسب خواهد بود. دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای از ساندرو به بازار ایران عرضه شده که نمونه اتوماتیک آن در بازار آزاد اقبال بهتری دارد اما اگر بودجه شما محدود به همین ۵۰ میلیون تومان باشد، نسخه دنده‌ای آن را می‌توانید بخرید. ساندرو از نظر فنی کاملا مشابه تندر۹۰ است و در مجموع پلتفرم کاملا یکسانی با برادر بزرگ‌تر خود دارد. اما نکته جالب اینجاست که در این خودرو دیگر خبری از ضعف پایداری در سرعت‌های بالا (که متوجه تندر۹۰ بود) نیست. به همین خاطر بسیاری از افرادی که به دنبال یک خودروی روزمره کم‌خرج با اندکی خلق و خوی اسپرت هستند، ساندرو را انتخاب می‌کنند. همچنین امکانات متفاوتی برای این خودرو در بازار وجود دارد که می‌توانید با آنها ساندروی خود را تجهیز کنید.

سایپا کوئیک، مطلوب کلانشهرها

جدیدترین محصول شرکت سایپا که مدت زمان چندان زیادی از حضورش در خیابان‌های کشور نمی‌گذرد، کوئیک است که در سه تیپ ساده، اتوماتیک فول و اتوماتیک پلاس ثبت‌نام شده است. این خودرو که در باطن تفاوت چندانی با تیبا۲ ندارد و تنها از ظاهری جذاب‌تر نسبت به گذشته بهره می‌برد، به لطف بهره‌گیری از نسخه اتوماتیک در خط تولیدش به نظر می‌رسید اقبال خوبی داشته باشد. اما پس از گذشت مدتی از تحویل آن به مشتریان و با توجه به حجم نسبتا زیاد آگهی‌های نمونه‌های صفر کیلومتر در بازار آزاد، به نظر می‌رسد کوئیک آن طور که انتظار می‌رفت موفق نبود. زیرا نسخه اتوماتیک پلاس این خودرو که از موتور ۱/۵ لیتری با دریچه گاز برقی و گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی بهره می‌برد و همچنین امکاناتی مثل سیستم پایش فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین دنده عقب و… بیش از نمونه اتوماتیک فول ساده دارد، با وجود قیمت نزدیک به ۴۶ میلیون تومانی‌اش در بازار آزاد، به نسبت چیزی که عایدتان می‌شود خودروی چندان ارزان قیمتی نیست. اما اگر در کلانشهرهای پرترافیک زندگی می‌کنید و به‌دنبال خودروی اتوماتیک با لوازم یدکی فراوان و خدمات گسترده هستید، کوئیک می‌تواند گزینه مطلوب شما باشد.

سورن ای‌ال‌ایکس توربو، قدرتمندترین

همان‌طور که بالاتر گفته شد، دنا پلاس این روزها با دو نسخه ساده و توربو به بازار عرضه می‌شود که قیمت نمونه توربوی آن با بودجه مد نظر ما فاصله دارد. اما اگر دوست دارید ۱۵۰ اسب بخار قدرت را زیر پای راست خود حس کنید، گزینه دیگری به نام سورن ای‌ال‌ایکس (ELX) توربو پیش روی شما قرار می‌گیرد. در واقع سمند سورن نخستین خودرویی بود که به پیشرانه توربوشارژ شده EF7TC مجهز شد و حال که این خودرو در بازار آزاد کشورمان کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، بی‌راه نیست اگر سورن توربو را گزینه‌ای مناسب برای ترشح آدرنالین بیشتر با ۵۰ میلیون تومان دانست. سورن توربو از نظر ظاهر با سورن ای‌ال‌ایکس ساده تفاوت خاصی ندارد، اما اختلاف قدرتی نزدیک به ۴۰ اسب بخار با نمونه ساده، یک مورد بسیار وسوسه‌انگیز برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بین این دو خودروست. این محصول نیز همچون تمامی خودروهای مجهز به توربوشارژر، به نگهداری و مراقبت بیشتری نیازمند بوده و برای مثال بهتر است روغن موتور را زودتر از ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض و حتی‌الامکان از بنزین اکتان بالا (یا بنزین ساده با مکمل) استفاده کنید.

برلیانس اچ۳۳۰، ظاهر خوب با کیفیت قابل قبول

(اچ ۳۳۰) (H330) بزرگ‌ترین عضو از خانواده برلیانس در بازار فعلی کشور است که همچون ساندرو توسط پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) به خریداران تحویل می‌شود. این محصول به عنوان یک سدان کامپکت، اقبال نسبتا خوبی میان چینی‌های موجود در بازار داشته است. هرچند در برخی موارد از ضعف قطعات یدکی رنج می‌برد، اما با وجود کیفیت ساخت نسبتا خوب و همچنین ظاهر قابل قبول، یکی از ۵۰ میلیون تومانی‌های خوب بازار ایران است. گفتنی است در حال حاضر تنها نمونه دنده‌ای این خودرو را می‌توان با حول و حوش ۵۰ میلیون تومان خرید و نسخه اتوماتیکش در بازار آزاد بیش از ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین این خودرو تا همین چند وقت پیش با موتور چهار سیلندر ۱/۵ لیتری به بازار عرضه می‌شد، اما اخیرا یک موتور ۱/۶۵ لیتری جایگزین این پیشرانه شده که قدرت بالاتر و عملکرد بهینه‌تری از خود نشان می‌دهد. گفتنی است نمونه ۱/۵ لیتری اختلاف قیمتی در حدود چهار میلیون تومان با نسخه جدید دارد که اگر محدودیت بودجه دارید می‌توانید نسخه قدیمی‌تر (با لوازم یدکی فراوان تر) را انتخاب کنید.

 

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید