گازسوزهایی که در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ خودنمایی کردند

0

امروزه استفاده از یک خودروگازسوز برای حمل و نقل درون شهری و برون شهری، راه حلی بسیار منطقی و مناسب برای کشورهای دارای زیرساخت CNG به شمار می‌آید. قیمت ارزان گاز نسبت به بنزین، وجود خودروهای گازسوز با قیمت مناسب در دنیا (در حدود ۱۰٫۰۰۰ دلار) و انتشار کمتر CO2 نسبت به دیزل و بنزین موجب شده تا طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان، سیاستمداران، طرفداران محیط زیست و بالتبع خودروسازان، در پی استفاده از این تکنولوژی باشند.

خودروهای گازسوز نسبت به بنزین و دیزل ذرات معلق ندارند و آلودگی غباری شکل را در فضای شهری رقم نمی‌زند، از طرفی این سوخت ارزان است و می‌تواند در کشوری غنی از ذخایر گازی منبع خوبی برای خودروها محسوب شود. این مسئله آنقدر مهم است که برخی از بزرگترین خودروسازان جهان را به فکر ساخت گازسوزهای قدرتمند انداخته است. از این رو نمایشگاه خودرویی ژنو سال جاری در کنار نمایش کانسپت‌ها و خودروهای الکتریکی زیبا و عجیب، به میزبانی از چند مدل گازسوز و از همه مهم‌تر یک مدل هیبریدی (گازسوز و الکتریکی) پرداخت.

خودرو گازسوز آئودی اسپورت‌بک A5 جی-ترون

امسال در نمایشگاه ژنو، آئودی از یک موتور A5 اسپورت‌بک گازسوز رونمایی کرد. خودرویی که در کنار ابرخودروها یا مدل‌های مفهومی چندان دیده نشد و مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. ارباب حلقه‌ها، سال‌هاست که در استفاده از موتورهای نسلg-tron خود اصرار دارد و این بار خودروی لوکسA5 را به یکی از موتورهای این خانواده مجهز کرده است. این خودرو دارای یک موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب‌بخار است که به ازای حرکت در هر ۱۰۰ کیلومتر در فضای برون‌شهری ۳٫۸ کیلوگرم و در فضای درون شهری ۴٫۲ کیلوگرم گاز مصرف می‌کند. این اتومبیل در حقیقت نسخه توسعه‌یافته از آئودی A3 است که با موتور ۱٫۴ لیتری خود توان طی مسافت ۴۰۰ کیلومتری را در فاز گازی داشت. اما در نسخه جدید A5، خودرو با بهره‌گیری از یک مخزن ۱۹ کیلوگرمی CNG حدود ۵۰۰ کیلومتر حرکت ‌می‌کند با استفاده از ترکیب سوخت بنزینی قدرت طی مسافت را به ۹۵۰ کیلومتر می‌رساند.

 

خودروهای دوگانه‌سوز سئات ( لئون و ایبیزا)

اگر دو کمپانی سئات اسپانیا و فولکس‌واگن آلمان یک محصول مشترک ارائه دهند، با خودرویی مانند سئات لئون روبه‌رو هستیم. خودرویی که براساس گزارش‌های سال ۲۰۱۷، قرار است وارد ایران نیز بشود. با این وجود در ژنو سال ۲۰۱۸ شاهد یک مدل تغییریافته از این خودرو با موتور دوگانه‌سوز TGI بودیم. نسخه جدید سئات لئون، دارای موتور گازسوز یک لیتری سه سیلندر با قدرت ۹۰ اسب‌بخار است که با یک مخزن CNG می‌تواند مسافتی حدود ۳۸۰ کیلومتر را طی کند. اگر این خودرو از فاز بنزین خود استفاده کند قدرت طی مسافتش به ۶۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. مصرف سوخت این خودرو ۲٫۹ کیلوگرم سوخت گازی به ازای حرکت هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که برای یک خودرو کوچک شهری، مناسب است. خودروی دیگر این شرکت سئات ایبیزا نیز با موتور گازسوز TGI این شرکت، در این نمایشگاه به نمایش درآمده که ویژگی‌های مشابهی دارد.

اشکودا اُکتاویا G-TEC

این خودرو دوگانه سوز از یک موتور ۱٫۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بهره می‌برد که توانی حدود ۱۱۰ اسب‌بخار دارد. مصرف سوخت آن برابر با ۳٫۵ کیلوگرم سوخت گازی (CNG) به ازای حرکت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یک مخزن ۱۵ کیلوگرمی سوخت گازی می‌تواند خودرو را حدود ۴۱۰ کیلومتر پیش برد و در هنگام استفاده از ۵۰ لیتر سوخت بنزینی برد طی مسافت خودرو به ۱۳۳۰ کیلومتر خواهد رسید.

اشکودا ویژن X

در ژنو ۲۰۱۸، شرکت اشکودا از یک SUV جدید رونمایی کرد که در نوع خود، بی نظیر محسوب می‌شود. این کانسپت اولیه، در اصل یک خودروی هیبرید تمام عیار از نوع گازسوز است. اشکودا ادعا می‌کند در این کانسپت به اعداد و ارقام مصرفی جدیدی دست یافته و توانسته با یک موتور ۱٫۵ لیتری به مصرف سوخت ۳٫۷۲ لیتر بنزین یا ۳٫۷ کیلوگرم CNG به ازای حرکت در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد.

این موتور در حالت گازسوز، با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر توانی حدود ۱۳۰ اسب‌بخار تولید کرده و به محور جلو خودرو متصل است. یک مخزن گاز در زیر صندلی عقب و دیگری پشت محور عقب قرار گرفته است. محور عقب توسط یک موتور الکتریکی در مواقع ضروری (شتاب گرفتن، ترمزگیری و در حرکت‌های آرام در ترافیک) فعال می‌شود و باتری ۴۸ ولتی این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که در سرعت‌های پایین‌‌تر از ۲ کیلومترحرکت خودرو را به فاز الکتریکی منتقل می‌کند. بنابراین، خودرو در مناطق آلودگی صفر مانند مرکز شهرها، می‌تواند با آلآیندگی صفر یا بسیار پایین حرکت کند، از طرفی خودرو در جایگاه یک SUV قابلیت‌های ویژه زیادی را به ویژه در مناطق برون‌شهری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

با توجه به رتبه نخست ذخایر گازی ایران در جهان، وجود چهار و نیم میلیون خودرو گازسوز، ۲۴۰۰ جایگاه سوخت گاز و مهمتر از همه واردات بنزین به کشور، این سوال مطرح است که سیاستمداران کلان انرژی کشور، خودروسازان، محققان صنعتی و دانشگاهی، آیا برنامه‌ای برای حمایت و توسعه صنعت خودروهای گازسوز ، در دست بررسی و مطالعه دارند؟

 

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید