خانه خودرو خودروسازان خارجی چگونه با شروط وزارت صنعت کنار می آیند
خانه خودرو خودروسازان خارجی چگونه با شروط وزارت صنعت کنار می آیند

محصولات

Vivo V17 Pro

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند ویوو وی ۱۷ پرو - Vivo V17 Proساختارجنس بدنهشیشه‌ای...

Xiaomi Redmi K20 Pro Premium

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند شیائومی ردمی کا ۲۰ پرو پریمیوم – Xiaomi Redmi K20 Pro Premiumساختار

Huawei Watch GT 2 42mm

قیمت و مشخصات فنی ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی ۲ - Huawei Watch GT 2 42mmساختار

Huawei Watch GT 2 46mm

قیمت و مشخصات فنی ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی ۲ - Huawei Watch GT 2 46mmساختار

Porsche Design Huawei Mate 30 RS

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند پورشه دیزاین هواوی میت ۳۰ آر اس - Porsche Design Huawei Mate 30 RS

Honor Play 3e

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند آنر پلی ۳ ایی - Honor Play 3eساختارابعاد۱۴۷٫۱...

بررسی

بررسی تخصصی پورشه کاین ۲۰۱۹

شرکت آلمانی پورشه در سال ۲۰۰۲ میلادی، مدل کاین را به عنوان یک شاسی بلند / SUV سایز متوسط و لوکس معرفی...

نگاه عمیق نیوتک به اندروید ۱۰

نسخه جدید سیستم عامل محبوب اندروید، درست در زمانی که انتظارش را داشتیم انتشار یافت؛ اندروید ۱۰ در تاریخ ۳ سپتامبر /...
video

بررسی ویدیویی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ

سامسونگ به تازگی از سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ پرده‌برداری کرده که این سری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری...
video

بررسی ویدیویی گوشی وان پلاس ۷

۲۴ اردیبشهت ماه بود که کمپانی وان پلاس از سری گوشی‌های وان پلاس ۷ در دو مدل وان پلاس ۷ و وان...

نگاه عمیق نیوتک به پژو ۳۰۱ ایرانی

روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ بود که شرکت ایران خودرو با توجه به وعده‌های پیشین خود، از خط تولید پژو ۳۰۱...

برترین کامپیوترهای گیمینگ سال ۲۰۱۹ به انتخاب کارشناسان فعال حوزه فناوری

به تازگی کارشناسان فعال در حوزه فناوری فهرستی از بهترین رایانه‌های مخصوص بازی و گیمینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی را معرفی و...

مقایسه

مقایسه فنی جامع میت ۳۰ پرو با میت ۲۰ پرو

پنجشنبه هفته پیش هواوی از گوشی‌های جدید سری میت ۳۰ رونمایی کرد. سال پیش هم این شرکت چینی سلف این گوشی‌ها را...
video

مقایسه ویدیویی دوربین میت ۳۰ پرو با نوت ۱۰ پلاس و آیفون ۱۱ پرو مکس

شب گذشته کمپانی هواوی از محصولات جدیدی از اسمارتفون گرفته تا اسمارت‌واچ پرده برداشت. گوشی میت ۳۰ پرو یکی از آنها بود...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو با آیفون ۱۰ اس

در شب ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۸ بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو مکس با آیفون ۱۰ اس مکس

دو شب پیش بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز می‌شد و شما...
video

نوت ۱۰ پلاس در مقابل اس ۱۰ پلاس؛ کدام یک سریع‌تر هستند؟

سامسونگ به تازگی سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ را رونمایی کرده و چند ماه پیش هم که سری گلکسی اس ۱۰ را معرفی کرده...
video

نوت ۱۰ پلاس در مقابل پی ۳۰ پرو؛ کدام یک سریع‌تر هستند؟

مرداد ماه بود که سامسونک طی یک مراسم ویژه از سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ پرده برداشت. از آن سو هواوی هم...

خودروسازان خارجی چگونه با شروط وزارت صنعت کنار می آیند

حرف وزارت صنعت این است که خودروهای خارجی باید با ساخت داخل ۴۰درصدی در آغاز کار، به تولید برسند و این در حالی است که چند مانع بر سر راه تحقق این هدف وجود دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی «داخلی‌سازی ۴۰ درصدی» و «صادرات ۳۰ درصدی» را به‌عنوان دو شرط اصلی حضور خودروسازان خارجی در کشور لحاظ کرده که اجرای این شروط، با اما و اگرهایی روبه‌رو بوده و شاید حتی توجیه اقتصادی نیز نداشته باشد.

از همان آغازین روزهای باز شدن راه مذاکرات خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها، وزارت صنعت اعلام کرد هر خودروسازی که قصد همکاری با صنعت خودرو کشور را دارد، باید تولید محصولات خود را در همان ابتدای کار، با ساخت داخل ۴۰درصدی آغاز کند. این وزارتخانه همچنین تاکید کرده ۳۰ درصد از خودروهایی که تحت شراکت خودروسازان ایرانی و خارجی به تولید می‌رسد، باید روانه بازارهای صادراتی شود. به‌عنوان مثال، پژو و رنو ملزم هستند محصولات جدید خود را در ایران با ساخت داخل اولیه ۴۰ درصدی تولید کرده و ۳۰ درصد محصولات موردنظر را نیز به بازارهای خارجی بفرستند.آن طور که مسوولان وزارت صنعت عنوان می‌کنند، رعایت شروط ساخت داخل و صادرات، برای هر خودروسازی که قصد حضور در ایران و همکاری با خودروسازان داخلی را دارد، ضروری بوده و فرقی نمی‌کند این شرکت پژو باشد یا بنز.

هرچند ساخت داخل کردن قطعات، در کل اقدام مثبتی به‌شمار رفته و به‌خصوص در دوران تحریم‌های احتمالی و قطع روابط با خارجی‌ها، به کار می‌آید، با این حال به نظر می‌رسد وزارت صنعت،معدن و تجارت، سنگ بزرگی را در این ماجرا برداشته است. حرف وزارت صنعت این است که خودروهای خارجی باید با ساخت داخل ۴۰درصدی در آغاز کار، به تولید برسند و این در حالی است که چند مانع بر سر راه تحقق این هدف وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد اولین مانع، شرایط فعلی قطعه‌سازان است، چه آنکه تعداد محدودی از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی دارای توان فنی لازم برای محقق کردن شرط داخلی‌سازی ۴۰درصدی هستند. مساله دیگر اما اینجاست که آیا اصلا خودروسازان خارجی زیر بار این شرط وزارت صنعت، رفته یا خواهند رفت؟ اگر ملاک را رفتار گذشته خودروسازان در نظر بگیریم، پاسخ چندان مثبتی در یافت نخواهیم کرد؛ زیرا بیشتر شرکای خارجی صنعت خودرو ایران کلا میلی به داخلی‌سازی نداشته و اولویت شان، عرضه و فروش محصول در بازار کشور بوده است. همچنین در قراردادهای جدید نیز به‌دلیل محرمانه بودن مفاد آن، مشخص نیست خودروسازان خارجی زیر بار الزام ساخت ۴۰ درصدی رفته یا از زیر بارش شانه خالی کرده‌اند.

جدای از این دو چالش و به فرض حل آنها، مشکل بزرگ دیگر به تیراژ خودروهای خارجی در ایران، برمی‌گردد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حداقل تیراژ لازم برای اقتصادی بودن ساخت داخل قطعات، ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است و با این حساب، خودروهایی که تولیدشان زیر این رقم است، اصلا توجیهی برای داخلی‌سازی قطعات آنها وجود ندارد. هرچند هنوز تیراژ خودروهای خارجی که قرار است در کشور تولید شوند، مشخص نیست، با این حال با توجه به قیمت و مشخصات فنی و ظاهری آنها، بعید به نظر می‌رسد تیراژ چندان بالا و به‌صرفه‌ای برای این محصولات در نظر گرفته شده باشد. به‌عنوان مثال، ایران خودرو قرار است چهار مدل سوزوکی را طی سال آینده به تولید برساند، حال آنکه تیراژ بسیار پایینی برای آنها در نظر گرفته و قرار نیست مثلا سالی ۲۰۰ هزار دستگاه از این محصولات را به تولید برساند. با این شرایط، اینکه ایران خودرو و سوزوکی بخواهند کار خود را با ۴۰ درصد ساخت داخل آغاز کنند، اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

در این شرایط، آنچه بر زمین خواهد ماند، دستور وزارت صنعت مبنی‌بر داخلی‌سازی ۴۰درصدی قطعات از سوی خودروسازان خارجی و البته داخلی‌ها است. به‌عبارت بهتر، با توجه به اینکه ساخت داخل کردن خودروهای کم تیراژ، دارای صرفه اقتصادی نیست و خودروسازان زیر بار آن نخواهند رفت، تحقق هدف وزارت صنعت (داخلی‌سازی ۴۰ درصدی) در‌ هاله‌ای ابهام قرار دارد. فرض کنیم همین حالا، بنز آلمان بخواهد در آینده میهمان خطوط تولید ایران خودرو شود؛ آیا با توجه به اختلاف تکنولوژیکی عمیق میان این دو خودروساز، می‌توان پذیرفت بنزی‌ها در‌‌ همان شروع کار ۴۰ درصد از قطعات محصولات خود را در ایران داخلی‌سازی کنند؟ طبعا اگر تولیدی در کار نباشد، صادراتی نیز نخواهیم داشت و بنابراین هیچکدام از شروط دوگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق نخواهد شد. این موضوع نه فقط در مورد بنز، بلکه برای سایر خودروسازان خارجی مانند پژو و رنو و فیات (حداقل برای برخی محصولات آنها) نیز می‌تواند صادق باشد. اگر این‌چنین شود، عملا شراکت میان خودروسازان ایرانی و خارجی، آن چنان که مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، رخ نخواهد داد.

به‌عبارت بهتر، یا نباید خودروسازان خارجی را به معنای واقعی شریک شرکت‌های خودروساز داخلی دانست یا اینکه باید پذیرفت آنها خواسته یا ناخواسته (به‌دلیل عدم توجیه اقتصادی برای ساخت داخل ۴۰ درصدی)، تعهدی بابت اجرای قوانین این وزارتخانه ندارند. اما صادرات ۳۰ درصدی نیز در حالی یکی از الزامات وزارت صنعت برای شراکت خودروسازان داخلی و خارجی است که این موضوع با توجه به حواشی سیاسی ایران و کشورهای همسایه‌، با اما و اگرهایی روبه‌روست. جدای از اینکه در کل مشخص نیست خودروسازان خارجی قصد صادرات محصول به کدام کشورهای همسایه ایران را دارند، مساله دیگر، به هم خوردن مناسبات اقتصادی کشور با برخی همسایگان خود است.

در حال حاضر به‌دلیل مسائل سیاسی، شرایط به شکلی پیش رفته که ارتباط اقتصادی ایران با برخی کشورهای همسایه قطع است؛ بنابراین صادرات محصول ساخت داخل به این کشورها عملا امکان‌پذیر نیست. البته حتی اگر این مانع نیز در میان نبود، چندان امیدی به تحقق صادرات ۳۰‌درصدی وجود نداشت؛ زیرا خودروسازانی که تا به امروز حضورشان در کشور قطعی شده، در اطراف ایران چندان بازار ی برای صادرات ندارند. هرچند برخی از این خودروسازان در ترکیه حضور دارند، با این حال وقتی در خاک این کشور اقدام به تولید می‌کنند،‌ دیگر توجیهی بابت صادرات خودرو از ایران به بازار این همسایه غربی نیست.

 

منبع:دنیای اقتصاد

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید

نوزده − هفده =

پر بحث‌ترین

صفحه اختصاصی حل مشکلات بازی Rage 2

بازی Rage 2 امروز عرضه شد و کاربران می‌توانند با دانلود یا خرید این بازی به اجرای این گیم هیجان انگیز بپردازند....

بررسی تخصصی گلکسی نوت۹ سامسونگ

کمپانی سامسونگ در ۱۸ مرداد ماه مطابق انتظار از اسمارتفون پرچمدار گلکسی نوت ۹ پرده برداشت. گوشی که از نظر طراحی تفاوت آنچنانی با...

مدیرعامل جی‌ال‌ایکس: گوشی ایرانی شاهین برتر از آیفون ۱۰ است!

حمید سعیدی (مدیرعامل شرکت تولید موبایل ایرانی جی‌ال‌ایکس) درباره رویکرد جی‌ال‌ایکس با ورود گوشی‌های هوشمند گفت: با توجه به فروش بالای تلفن‌های میان‌رده و...

Apple iPhone Xs Max

اطلاعات فنی و قیمت گوشی هوشمند اپل آیفون ۱۰ اس مکس – Apple iPhone Xs Maxویژگی‌ها / نام گوشی اپل آیفون ۱۰ اس مکس – Apple...

Nokia 2

اطلاعات فنی و قیمت گوشی هوشمند نوکیا۲  – Nokia 2ویژگی‌ها / نام گوشی نوکیا۲  – Nokia 2ساختار جنس بدنه پلاستیک با فریم آلومینیومابعاد ۱۴۳٫۵ میلی متر در طول،۷۱٫۳ میلی...

فناوری

اخبار کوتاه تکنولوژی (یک‌شنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۸)

۳۰ هزار گوشی که با روش متخلفانه رجیستر شده بودند، شناسایی و مسدود شدند

همه آن چیزی که باید از پروژه اُورتون اپل بدانید

اپل با معرفی دستیار هوشمند سیری در طول چند سال اخیر کاربرانش را به وجد آورده است. در زمان رونمایی از این...

کلاه تکنولوژیکی که موی ریخته سر شما را در می‌آورد

وسیله جدیدی برای تحریک رشد مو توسط مهندسان دانشگاه ویسکانسین مدیسون ساخته شده است.این نمونه اولیه قادر است...

اخبار کوتاه تکنولوژی (شنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۸)

ترامپ اختیار ایالت کالیفرنیا برای اعمال استاندارد‌های آلایندگی‌ خودرویی را لغو می‌کند

اخبار کوتاه تکنولوژی (جمعه ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۸)

فورد براساس پلتفرم فولکس‌واگن خودوی برقی تولید می‌کندشرکت فورد‌موتور...

خودرو

خدمات پس از فروش ایران خودرو متحول می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات پس از فروش و جلب حداکثری رضایت مشتریان به ایساکو ماموریت...

خبری از ارزانی خودروهای شرکتی نخواهد بود

یک کارشناس خودرو می‌گوید: امسال نیز بازار خودرو راکدتر از سال‌های گذشته است. با این حال اما قیمت خودروهای شرکتی و نمایندگی‌ها...

طرح فروش اقساطی دنا پلاس و سمند EF7 در ایران خودرو ویژه ۲۷ شهریور

طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه اجرا می‌شود. در این طرح فروش دنا پلاس با...

تولید پراید واقعا متوقف می‌شود؟ برندگان تداوم تولید پراید چه کسانی هستند؟

پراید سال بعد قطعا پلاک نمی‌شود، این جمله جدیدترین اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا است که در تیر ماه سال جاری نیز...

چهار پیشنهاد برای واردات خودرو بدون انتقال ارز، به دولت ارائه شده است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: چهار پیشنهاد برای واردات خودرو بدون انتقال ارز، به دولت ارائه شده است.مهدی...

محصولات

Vivo V17 Pro

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند ویوو وی ۱۷ پرو - Vivo V17 Proساختارجنس بدنهشیشه‌ای...

Xiaomi Redmi K20 Pro Premium

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند شیائومی ردمی کا ۲۰ پرو پریمیوم – Xiaomi Redmi K20 Pro Premiumساختار

Huawei Watch GT 2 42mm

قیمت و مشخصات فنی ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی ۲ - Huawei Watch GT 2 42mmساختار

Huawei Watch GT 2 46mm

قیمت و مشخصات فنی ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی ۲ - Huawei Watch GT 2 46mmساختار

Porsche Design Huawei Mate 30 RS

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند پورشه دیزاین هواوی میت ۳۰ آر اس - Porsche Design Huawei Mate 30 RS

Honor Play 3e

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند آنر پلی ۳ ایی - Honor Play 3eساختارابعاد۱۴۷٫۱...

OnePlus 7T

قیمت و مشخصات فنی گوشی هوشمند وان پلاس ۷ تی – OnePlus 7Tساختارجنس بدنهشیشه‌ای...

بررسی

بررسی تخصصی پورشه کاین ۲۰۱۹

شرکت آلمانی پورشه در سال ۲۰۰۲ میلادی، مدل کاین را به عنوان یک شاسی بلند / SUV سایز متوسط و لوکس معرفی...

نگاه عمیق نیوتک به اندروید ۱۰

نسخه جدید سیستم عامل محبوب اندروید، درست در زمانی که انتظارش را داشتیم انتشار یافت؛ اندروید ۱۰ در تاریخ ۳ سپتامبر /...
video

بررسی ویدیویی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ

سامسونگ به تازگی از سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ پرده‌برداری کرده که این سری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و بسیاری...
video

بررسی ویدیویی گوشی وان پلاس ۷

۲۴ اردیبشهت ماه بود که کمپانی وان پلاس از سری گوشی‌های وان پلاس ۷ در دو مدل وان پلاس ۷ و وان...

نگاه عمیق نیوتک به پژو ۳۰۱ ایرانی

روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ بود که شرکت ایران خودرو با توجه به وعده‌های پیشین خود، از خط تولید پژو ۳۰۱...

برترین کامپیوترهای گیمینگ سال ۲۰۱۹ به انتخاب کارشناسان فعال حوزه فناوری

به تازگی کارشناسان فعال در حوزه فناوری فهرستی از بهترین رایانه‌های مخصوص بازی و گیمینگ در سال ۲۰۱۹ میلادی را معرفی و...
video

بررسی ویدیویی گوشی بلک شارک ۲ شیائومی

گوشی‌های گیمینگ در این دو - سه سال اخیر بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند و چندین کمپانی تاکنون گوشی‌های گیمینگ خود...

مقایسه

مقایسه فنی جامع میت ۳۰ پرو با میت ۲۰ پرو

پنجشنبه هفته پیش هواوی از گوشی‌های جدید سری میت ۳۰ رونمایی کرد. سال پیش هم این شرکت چینی سلف این گوشی‌ها را...
video

مقایسه ویدیویی دوربین میت ۳۰ پرو با نوت ۱۰ پلاس و آیفون ۱۱ پرو مکس

شب گذشته کمپانی هواوی از محصولات جدیدی از اسمارتفون گرفته تا اسمارت‌واچ پرده برداشت. گوشی میت ۳۰ پرو یکی از آنها بود...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو با آیفون ۱۰ اس

در شب ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۸ بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز...

مقایسه فنی جامع آیفون ۱۱ پرو مکس با آیفون ۱۰ اس مکس

دو شب پیش بود که اپل از محصولات جدیدش رونمایی کرد که این محصولات شامل سه آیفون جدید نیز می‌شد و شما...
video

نوت ۱۰ پلاس در مقابل اس ۱۰ پلاس؛ کدام یک سریع‌تر هستند؟

سامسونگ به تازگی سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ را رونمایی کرده و چند ماه پیش هم که سری گلکسی اس ۱۰ را معرفی کرده...
video

نوت ۱۰ پلاس در مقابل پی ۳۰ پرو؛ کدام یک سریع‌تر هستند؟

مرداد ماه بود که سامسونک طی یک مراسم ویژه از سری گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ پرده برداشت. از آن سو هواوی هم...

Mi A3 در مقابل Mi A2؛ تفاوت در چیست؟

چند روز پیش کمپانی شیائومی از اسمارتفون Mi A3 پرده برداشت که بسیاری از کاربران و منتقدان معتقد بودند که شیائومی در...